Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tři oříšky pro feministku - oříšek 2.

Tento text navazuje na příspěvek Tři oříšky pro feministku – oříšek 1. Oříšek druhý: Stereotyp Pohádka určená dětem podává příběh co nejekonomičtějším způsobem, pak ale přirozeně hrozí nebezpečí, že přílišným zjednodušováním dospěje k upevnění stereotypů. A musíme konstatovat, že v Cinderelle (Disney, 1950) jsou skutečně genderové stereotypy výrazně patrné.

Ať už se jedná o vzhled Cinderelly, která dokáže vypadat ladně a upraveně i uprostřed těžké práce, nebo její povahu, která je (citace dle Kolbenschlagové) pasivní, viktimizovaná, trpělivě čekající na záchranu. Dokonce i zvířecí postavy jsou striktně rozlišené na ženské a mužské, přičemž ženské pomáhají Cinderelle s úklidem, mytím a šitím, zatímco mužské sbírají potravu a soupeří s nepřítelem – kocourem. Stereotypům neuniká ani princ. Má vojenské držení těla podtržené slavnostní uniformou, která je variací na uniformy Rakousko – Uherské monarchie. Ačkoliv formálně odporuje rozhodnutím svého otce, fakticky jim plně podléhá a směřování vlastního osudu nemá ve své moci.

Dalším stereotypem je přirozené inklinování něžné Cinderelly ke zvířecím přátelům (kteří jsou ve filmu faktickými hybateli děje); její zvyk oblékat myši do maličkých šatiček symbolizuje pečovatelskou roli, předznamenávající mateřství, v podtextu však odkazuje k psychologickému domestikování pudů  - tento motiv je obzvláště v grimovských pohádkách velmi obvyklý a hraje významnou roli v psychoanalytických úvahách o významu pohádek.

Stereotyp nakonec vyvěrá u Cinderelly dokonce až do scénáře například citátem myšek: „Nechtě šití na ženách“ nebo v situaci, kdy Cinderella vybírá oblečení pro novou myšku a náhle zjistí, že je to ve skutečnosti myšák prohlásí: „Oh, tak to je skutečný rozdíl,“ a vybere jiný obleček.

Naopak Popelka v podání Libuše Šafránkové jako by se všem stereotypům přímo vysmívala. Hned na počátku filmu se přímo z úst macechy dozvídáme, že s Popelkou otec: „jezdil po lesích, učil ji střílet kuší a vyvádět samé blázniviny, jako by byla kluk.“ Dokonce sama Popelka komentuje svou genderovou nevyhraněnost, když vzpomíná na své rodiče: „Tatínek se vždycky smával, že k první muzice pojedu na Juráškovi jako husar a nebožka maminka mi slibovala šaty se závojem, růžové, červánkové.“

A skutečně, Popelka je vzdorovitá, inteligentní a velmi kompetentní postava. Trojí setkání s princem (které se oproti všem literárním předlohám v americké filmové Cinderelle redukuje na pouhé jedno), je v české pohádce spíše trojí „vyzrání“ nad princem.

Popelka se navíc nepředstavuje princi jako spanilá kráska (jak tomu je u literárních předloh), ale setkává se s ním poprvé jako prostá a sprostá „malá holka“, která ho zasáhne sněhovou koulí. Nutno zdůraznit, že toto první setkání dokonce ani nebylo iniciováno Popelčinou touhou setkat se princem, ale bylo z hlediska příběhu čistě náhodné – Popelka pouze toužila po vyjížďce, utekla z domova a prožívala vzdor.

Druhé setkání už vychází z Popelčina přání setkat se s princem znovu, ovšem tentokrát je přestrojena za muže – mladého lovce a porazí prince v jeho stereotypně vlastní disciplíně – střelbě z kuše.

Třetí setkání už probíhá na zámku, Popelka je oblečená v růžových plesových šatech, ale přesto je stále dominantní figurou a navzdory jakémukoliv stereotypu klade princi podmínky, za nichž je ochotna se za něj vdát. Fráze: „Zapomněl jste se zeptat princezny, jestli by vás chtěla,“ je dokonalým příkladem Popelčiny autonomie.

Z hlediska psychologického nacházíme u Popelky dokonce prvky sexuální dominance. Vlastní totiž koně – zvíře stereotypně mužské, zároveň však velmi silný erotický symbol. Jak vysvětluje Marie-Louise von Franz v knize Psychologický výklad pohádek, skrývá v sobě archetyp koně instinktivní libido, které dospívající dívky často intenzívně prožívají právě v období prepuberty skrze fascinaci koňmi. Popelka nejenže vlastní svého koně, na kterém jezdí tak často, jak jen může (i přes zákaz nevlastní matky, jde tedy zároveň o guilty pleasure – slast ze zakázaného), ale dokáže dokonce bez problémů zvládnout i prudkého a nezkrotného koně patřícího princi, kterého „se bojí i štolba“. Jde tedy o figuru z hlubině psychologického pohledu eroticky aktivní, ba dokonce výrazně dominantní.

I ve vztahu k ostatním zvířatům projevuje Popelka genderově obojaké charakteristiky. Na jednu stranu přirozeně rozmlouvá a souzní s holoubky, sovou, psem i dalšími (a podobně jako Cinderella tím demonstruje svou schopnost ovládnout animální pudy), pak se ale nerozpakuje usmrtit dravého ptáka v rámci lovu. Stává se tak jednou z mála – ne-li jedinou, kladnou ženskou pohádkovou hrdinkou, která má právo brát život divoce žijícím tvorům.

Ovšem ani princ nepostrádá odvahu vzpírat se genderovým stereotypům. Kromě nepříliš mužných kostýmů (obzvláště v kontrastu s oděvem prince Cinderelly), se dostává i do výrazně nemužných situací. Například v průběhu plesu padne bezděčně „do spárů“ dominantní Droběny (Helena Růžičková), která jej vede při tanci a nakonec dokonce nese po parketu, zatímco princ bezmocně třepotá nohama ve vzduchu.

Oproti Popelce projevuje také mnohem více nevyzrále infantilního, až komediálního jednání a uvažování jako například: „Jenže ty (míněn otec) sis bral maminku, zatímco mě vnucují samé cizí ženské

Navazuje příspěvek Tři oříšky pro feministku - oříšek 3.

Autor: Lenka Poláček Hučínová | pátek 30.1.2015 7:40 | karma článku: 7,67 | přečteno: 663x
  • Další články autora

Lenka Poláček Hučínová

Svázal a znásilnil spolužačku ve snaze reprodukovat scénu z 50 odstínů šedi

Devatenáctiletý student University of Illinois v Chicagu Mohammad Hossain svázal, bil a znásilnil svou stejně starou spolužačku ve snaze reprodukovat scénu z filmu... Dalo se to čekat?

25.2.2015 v 16:58 | Karma: 15,07 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Společnost

Lenka Poláček Hučínová

Všichni nás podvádějí – proč už si nezvykneme?

Věříte, že paní z reklamy na prací prášek skutečně zmíněný přípravek miluje natolik, že jeho dvoulitrové balení denně nosí v kabelce? Ne? Tak proč stále věříme, že nebohé africké dítě z charitativního spotu skutečně umírá hlady? Snad jen nechceme přijít o poslední zbytky naivní nevinnosti...

24.2.2015 v 19:39 | Karma: 18,96 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Média

Lenka Poláček Hučínová

Tři bratři Svěrákovic – rebélie, nebo klasika?

Pana Svěráka jsem vždy nesmírně obdivovala pro obrovský nadhled i klukovskou hravost; stejné hodnoty dal do vínku i poslednímu pohádkovému hudebnímu filmu Tři bratři. Přesto však na nedávném předávání Českých lvů získali Tři bratři tak trochu „jen ceny útěchy“. Jakkoliv důležitý je pro film maskér, kostymér a scénárista nemůžu se zbavit pocitu, že bylo Třem bratrům cosi odepřeno...

23.2.2015 v 22:06 | Karma: 18,49 | Přečteno: 940x | Diskuse| Kultura

Lenka Poláček Hučínová

Jak učíme děti nepozornosti?

Poruchy pozornosti, ať už s hyperaktivitou nebo bez ní, jsou součástí každodenní reality. Ačkoliv z hlediska speciální pedagogiky je jejich původ nejasný i laik dokáže odtušit souvislost s rychlým tempem současné společnosti a ještě rychlejším tempem populární zábavy. Dovolím si ovšem pokus o konkrétní důkaz toho, jak populární kultura učí děti nepozornosti.

19.2.2015 v 22:12 | Karma: 22,21 | Přečteno: 1305x | Diskuse| Kultura

Lenka Poláček Hučínová

Emma Watson, feministky a stockholmský syndrom

Emma Watson (Hermiona z Bradavic a feministická superstar) koncem ledna veřejně potvrdila roli Belle v připravovaném Disney filmu Kráska a zvíře. Přitom původní Beauty and the Beast (z roku 1991) je už mnoho let spolu s mnoha dalšími – především staršími – Disney filmy terčem mnohých feministických kritik. Je to paradox, nebo další bod pro feministky?

5.2.2015 v 20:59 | Karma: 7,71 | Přečteno: 735x | Diskuse| Společnost

Lenka Poláček Hučínová

Česká pohádka a hodnota práce

Vánoce jsou sice už dávno za námi, ale i tak si dovolím malé pohádkové ohlédnutí. Až letos jsem si uvědomila, jak významnou roli hraje i v současných českých pohádkách autorita práce. Je pochopitelné, proč je práce nejvyšší ctností v pohádce socialistické, ale česká pohádka se s prací odmítá rozloučit a glorifikuje ji usilovně dál – i v třetím desetiletí po pádu socialismu.

3.2.2015 v 17:05 | Karma: 9,34 | Přečteno: 941x | Diskuse| Kultura

Lenka Poláček Hučínová

Jára Cimrman a co vám neřekli

Když nám magistra Ch. s hrdostí pravověrné feministky na přednášce „Gender“ představovala průkopnice a bojovnice za práva žen, s napětím jsem očekávala, kdy konečně zazní jméno nejen v českém, ale i světovém kontextu nejvýznamnější, totiž Jára Cimrman. Nezaznělo.

1.2.2015 v 8:30 | Karma: 19,82 | Přečteno: 1307x | Diskuse| Ostatní

Lenka Poláček Hučínová

Proč jsou tanky tolik cool?

World of Tanks – unikátní fenomén populární kultury srovnatelný třeba s Pokémony. Proč tolik mužů i žen – více či méně dospělých – propadlo těmto imaginárním bručícím obrněncům?

31.1.2015 v 17:00 | Karma: 9,25 | Přečteno: 773x | Diskuse| Kultura

Lenka Poláček Hučínová

Tři oříšky pro feministku - oříšek 3.

Tento text navazuje na příspěvek Tři oříšky pro feministku – oříšek 1. a 2. Oříšek třetí: ZáchranaJako vyvrcholení přichází v pohádce záchrana. Moment, v němž je dívka vysvobozena z područí despotické matky a ocitá se v náručí milého prince. V literárních předlohách je stěžejní motiv nazouvání střevíčku vnímán jako definitivní identifikace Popelky, coby princovy nevěsty, zároveň ale implicitně symbolika sexuálního vyspění hrdinky, která vklouzne do maličkého střevíčku.

31.1.2015 v 8:32 | Karma: 11,72 | Přečteno: 3379x | Diskuse| Společnost

Lenka Poláček Hučínová

Kdybych svou živnost vedla jako vyučující své předměty, zkrachuju

Moje malá „živnost“ sice spočívá jenom v drobné ruční práci na úrovní brigády, přesto ale zahrnuje nemálo administrace, organizace, komunikace a dalších těchto všemi milovaných činností. Stejné činnosti musí samozřejmě vykonávat většina pracujících, ovšem u některých vyučujících na vysoké škole bohužel značně váznou.

30.1.2015 v 19:00 | Karma: 11,15 | Přečteno: 1204x | Diskuse| Společnost

Lenka Poláček Hučínová

Tři oříšky pro feministku - oříšek 1.

Feministky mám moc ráda – skvěle se s nimi diskutuje! Teď vážně. Považuji za opodstatněné, až nezbytné zabývat se právy žen v muslimských zemích (jakkoliv kolonialisticky a imperialisticky se to může jevit), případně v zemích tradičně pravoslavných (Rusko, Ukrajina, i když tam mají teď asi trochu jiné starosti), ale feminismus euroamerický mi často připadá dosti úsměvný.

29.1.2015 v 22:15 | Karma: 8,31 | Přečteno: 1177x | Diskuse| Společnost

Lenka Poláček Hučínová

Život s dvojím příjmením

Když jsem před téměř dvěma lety společně se svým snoubencem na matrice vyplňovala svatební formulář, vůbec jsem nepochybovala o svém rozhodnutí ponechat si rodné příjmení a doplnit ho nepřechýlenou verzí manželova příjmení. Při zpětném pohledu musím uznat, že to asi skutečně bylo poněkud impulsivní, až dětinské rozhodnutí... Jenže dvě příjmení má dnes už kde kdo, tak v čem je problém?

29.1.2015 v 20:15 | Karma: 12,14 | Přečteno: 1299x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1267x
Jsem studentka s fetišistickým zájemem o pohádky.